12 mar. 2016

Vrejul de fasole - observatii experimentale (2 ani si 7 luni)


Ce poate fi mai minunat decat sa il introduci pe copilasul tau in lumea cunoasterii si sa il ajuti sa descopere minunile Creatiei?.......pe mine cel putin, ma fascineaza acest lucru si abia astept sa ii fac cunoscute cat mai multe din frumusetile acestei lumi, chiar daca uneori prin ochii unui adult lumea nu apare intotdeauna roz.....incerc ca macar copilasului meu sa ii arat partea frumoasa a acestei lumi atata timp cat se poate. Daca stam sa ne gandim ca perioada de pana la 6 ani este cea mai importanta  din viata unui copil datorita faptului ca absoarbe tot ceea ce-l inconjoara si stocheaza pana cand va avea nevoie de aceste informatii (conform teoriei Mariei Montessori descrisa in cartea sa "Mintea absorbanta", aceasta este perioada in care se construieste fundatia intregii existente individuale) ar trebui sa avem mare grija fata de ceea ce ii prezentam unui copil. Creierul sau absoarbe tot, precum un burete apa fara sa faca diferente intre ce e bun sau rau, asadar de noi depinde ce seminte cultivam in ei. De fiecare data ma bucur cand am ocazia sa il invat sau sa ii arat ceva frumos!

M-am gandit ca daca tot l-am familiarizat in joaca cu semanatul si plantatul (aici puteti vedea joaca noastra initiala pe aceasta tema) era cazul sa vada si o finalitate cat mai palpabila a acestora, astfel ca am ales fasolea ca si obiect de studiu, fiind cea mai potrivita pentru astfel de observatii deoarece creste foarte repede. 






Am pus in trei pungulite de plastic pamant si le-am numerotat (am facut acest lucru pentru a exersa si asocierea cifra-cantitate pe aceasta cale). Alaturat i-am pus la dispozitie pe o farfurioara sase boabe de fasole precum si cardurile secventiale folosite la lectia de data trecuta. 
Am repetat de pe carduri pasii care trebuie urmati iar apoi rand pe rand a asezat atatea boabe de fasole cate indicau cifrele de pe pungulitele de plastic dupa care, de aceasta data cu ajutorul unei seringi cu apa, le-a udat pe toate. Utilizarea seringii contribuie si ea la dezvoltarea motricitatii fine asa ca nu ocoliti utilizarea ei in activitatile voastre!





Dupa ce semintele au fost plantate si udate, am lipit pungulitele pe fereastra pentru a primi lumina si caldura de la soare. In fiecare zi verificam ce se intampla, iar D. le mai uda cate putin, iar din a patra zi am inceput sa avem rezultate vizibile iar vrejurile deveneau pe zi ce trece tot mai mari si mai mari!!! Mai jos puteti observa stadiile de crestere ale vrejurilor noastre. 


activitati copii, montessori
Stadiile de crestere ale vrejurilor noastre de fasole:
ziua a 4-a / ziua a 5-a / ziua a 7-a / ziua a 8-a
(ultimele doua imagini sunt ambele din ziua a 8-a, doar ca in a doua fotografie
i-am dat jos pielitele de pe frunzulite)

In paralel, am pus boabe de fasole la incoltit si intr-un borcan, in vata, pentru a fi mai vizibile radacinile chiar de la formarea lor (in pamant nu se observa decat dupa ce cresc putin). 






D. a realizat intreg procesul de semanare dupa indicatiile mele. A umplut borcanul cu vata, a presarat prin ea boabele de fasole dupa care a stropit bine continutul si la final a sters de pe tava picaturile de apa scurse din gresala 😊 .






Aici au inceput sa incolteasca si s-au vazut asa de frumos! In spatele borcanului se observa o plansa cu stadiile de dezvoltare ale vrejului de fasole. Plansa face parte din mapa educativa "Edu-set Lumea vie" de la editura Gama care conţine peste 20 de planşe cu fotografii frumoase ale animalelor, florilor, fructelor, legumelor, păsărilor şi insectelor precum si sute de carduri cu elementele de pe planşă, numai bune pentru a fi folosite in activitatile cu copiii.


Am asezat borcanul in dreptul imaginii (de pe plansa) reprezentative pentru stadiul de dezvoltare.
Aici eram tocmai la al doilea stadiu.



Cand au inceput sa ii cresaca radacinile si tulpina mai mari am sacrificat o bucata pentru observatii. Astfel, a putut sa ii observe mai bine radacinile, tulpina si frunzulitele iesind din bobul semanat de el in borcan si pe care l-a ingrijit el insusi ca sa devina o planta. Alaturat a asezat un bob de fasole intact precum cel din care a rasarit vrejul nostru pentru comparatie. Am cautat pe plansa stadiul in care se afla la momentul respectiv vrejul si ne-am minunat de evolutia lui!



montessori, activitati pentru copii



Am printat de aici niste carduri reprezentand stadiile de dezvoltare ale bobului de fasole pe care le-a asezat in ordinea secventiala, avand la dispozitie si cartonasul de referinta.






Am efectuat apoi si cateva activitati senzoriale si matematice de secventialitate. 

In trei boluri i-am asezat boabe de fasole diferite pe care prima data l-am invitat sa le pipaie cu degetelele avand voie sa le si priveasca (prin acest proces senzatia tactil-vizuala se imprima la nivelul cortexului). Ulterior am asezat cate un bob din fiecare pe masa si cu ochii inchisi trebuia sa ghiceasca ce bob prinde intre degete doar prin simtul tactil (astfel de jocuri sunt foarte usor de efectuat cu orice obiecte aveti la indemana iar beneficiul este maxim).

Urmatoarea activitate a presupus folosirea unei tavite de gheata in care am asezat pe randul de sus cateva boabe de fasole in diferite combinatii iar el, cu ajutorul unei pensete, trebuia sa reproduca modelul in spatiile de dedesubt. Utilizarea pensetei dezvolta foarte bine motricitatea fina si precizia miscarilor mainii.




sortare, secventialitate




De aici am printat modelul de secventialitate cu boabe de fasole. Dezvolta atentia si concentrarea iar daca observati conteaza si directia de orientare a boabelor. Cu siguranta vom relua aceasta activitate si in zilele urmatoare!






Aici gasiti inca cateva idei de activitati cu seminte pe care le-am efectuat cu alte ocazii.

Ca si o incununare a activitatilor cu vrejul de fasole, m-am gandit ca n-ar fi rau sa ii pun la dispozitie si niste ghivece in care sa isi planteze vrejurile rasarite in pungulite si pentru care acestea devenisera deja neincapatoare. Astfel ca, a urmat din nou o activitate de gradinarit 😃 .






A fost prima data cand a vazut ca pe fundul ghiveciului se pot aseza si pietricele. I-am explicat rolul lor si anume cel de aerare a solului. Astfel, apa cu care udam plantele se va scurge frumos printre pietricele si nu va stagna pe fundul ghiveciului. A fost extrem de incantat de activitate si a realizat-o de la cap la coada. I-a placut atat de mult incat a vrut sa repete operatiunea si pentru al doilea vrej. Mai multe vrejuri nu am plantat deoarece nu mai aveam ghivece libere acasa 😃. Restul vrejurilor le-am dus la bunici pentru a fi plantate in gradina.






Le-am asezat apoi pe pervazul camerei sale ca sa le poata observa cu usurinta zilnic. Cand au crescut deja destul de tare le-am dus si pe ele la bunici 😊.






O idee frumoasa pentru incoltirea bobului de fasole am mai gasit in cartea "Things to make and do in the holidays" de la editura Usborne. Aici exista un exemplu foarte dragut despre cum putem "amenaja" borcanasul cu boabe de fasole. Noi nu aveam acasa servetele colorate la momentul respectiv, asa ca nu am putut pune in aplicare acest model, insa daca aveti la indemana, merita, deoarece in acest mod se vede mult mai clar radacina datorita contrastului oferit de culoare. Am pus in practica in schimb zilele trecute aceasta idee iar acum asteptam ca boabele noastre sa incolteasca 😊 .







Sper ca v-au facut placere activitatile noastre asa ca va asteptam cu drag si pe viitor! 



Pana atunci va doresc spor in activitatile cu cei mici si
daca va plac articolele noastre, vă invit să le distribuiţi la prieteni şi să daţi like paginii de Facebook

Va multumesc si va astept cu drag ca de fiecare data!





2 comentarii:

  1. ce frumos! se vede ca aveti o relatie mama-fiu foarte inchegata.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumim mult, Alina! da, ma straduiesc din rasputeri sa fie asa!

      Ștergere

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...