1 feb. 2016

Cum sa ii ajutam sa inteleaga mai usor conceptele geometrice (4 ani si 5 luni)

Figurile si formele geometrice l-au fascinat inca de mic (imi amintesc cu mare drag de nenumaratele noastre activitati pe tema lor, pe care treptat le voi posta aici pe blog asa cum mi-am propus) precum si constructiile in general. Obisnuieste sa construiasca din aproape orice (mai jos sunt cateva exemple). Chiar zilele trecute mi-a fost dat sa vad niste fotografii din urma cu aproximativ 2 ani cand construise niste turnulete din cutiile unor jocuri sau din flacoane de plastic.



La fel de mult ii face placere sa construiasca si din cuburile de lemn sau alte jucarii care ii sunt la indemana. Asta m-a bucurat dintotdeauna deoarece astfel isi dezvolta capacitatea de concentrare, coordonarea ochi-mana, rabdarea precum si creativitatea. 

Incurajati-i pe cei mici sa construiasca, laudati-le eforturile depuse pentru a finaliza turnuletul spre exemplu, chiar daca intre timp se mai darama cate o piesa, important este sa nu ii lasati sa se descurajeze si sa ii indemnati sa continue, iar asta le va da curaj pe mai departe si le va creste stima de sine!




Iarna aceasta de Craciun a primit un set de constructie care sa ii satisfaca ambele placeri, pe de o parte cea de construit si pe de alta parte dragostea pentru formele geometrice. Practic i-am cumparat doua jocuri diferite fiindca nu m-am putut decide pe care sa il iau insa doar pe unul din ele l-am pus sub bradut. M-am gandit sa il exploreze prima data pe acesta care este mai mare si mai spectaculos dupa care sa trecem la celalalt (probabil de Paste il va primi pe al doilea).

Este vorba despre un set de constructie continand niste bucati din bambus lungi si subtiri colorate in mai multe culori si avand dimensiuni diferite precum si cateva piese de legatura din silicon, flexibile, cu ajutorul carora se pot face niste constructii senzationale. Contine si o brosura cu modele de urmat insa este bine sa ii lasati pe copii sa construiasca si dupa propria lor imaginatie odata ce s-au obisnuit cu ideea. 



Deoarece intr-una din zile mi-a picat in mana cartea aceasta (pe care o cumparasem de vreo 2 ani dar uitasem de ea), intitulata "Prima mea carte de matematica" , m-am gandit sa o combin cu jocul nostru. Este structurata in 4 capitole: numaratoarea pana la 10, adunarea si scaderea, formele si marimile, comparatiile. Are multe exercitii interesante si distractive pentru cei mici cu ilustratii colorate si captivante (se recomanda pentru varsta de 3-6 ani).


Capitolul cu forme si figuri geometrice incepe cu prezentarea cuburilor, sferelor, conurilor si a piramidelor. Pe acestea le-am abordat si noi cu ajutorul setului de constructie, iar acolo unde nu s-a putut ca spre exemplu la sfera am cautat o mingiuta de ping-pong ca si comparatie iar pentru con am confectionat eu unul din hartie. Totusi, i-am aratat si din ce cauza nu putem obtine un con cu ajutorul jocului nostru.



Dupa ce am urmarit in carte aceste forme geometrice si am indeplinit cerintele, am trecut la constructia lor. Am avut ocazia sa ii explic inca o data ce inseamna bidimensional si tridimensional, de aceasta data putand foarte usor sa ii si exemplific in timp ce construiam.


A putut observa foarte usor cum ambele forme geometrice, atat cubul cat si piramida, au bazele niste patrate, cubul avand si laturile tot niste patrate (identice cu baza) in timp ce piramida are fetele niste triunghiuri.
A dorit sa vada cum arata o piramida mai scunda astfel ca a construit una mai mititica de inaltime.


Am analizat si conul confectionat din hartie observand faptul ca baza acestuia este un cerc. Ca si comparatie am adus un cilindru din lemn ca sa vedem ce diferenta exista intre con si cilindru. 


Cand toate au fost gata si stateau frumos pe masa, fara sa ii sugerez nimic, a luat piramida suprapunand-o peste cub, multumit fiind ca a obtinut o casuta. I-a pus in varf conul pe post de turla. Si-a imaginat apoi ca este casuta veveritei care isi strange provizii (pesemne ca nu a uitat joaca noastra din toamna si pe care o puteti vedea aici), aducand in ea conuri de brad, nuci, castane si ghinde din cutia sa cu "comori" naturale.


De alta data a avut ocazia sa construiasca singur ceea ce si-a dorit, obtinand niste triunghiuri diferite, o ocazie binevenita pentru a vedea in ce constau diferentele atunci cand baza triunghiurilor difera ca lungime. A putut observa cum inaltimea lor se schimba invers proportional cu lungimea bazei.



A fost o ocazie buna si pentru a masura lungimea betelor cu ajutorul unui liniar si de a observa ce inseamna de fapt o lungime si cum o putem masura.


Precum spuneam la inceput, jocul contine si o brosura cu niste modele de construit. De fiecare data inainte sa incepem sa construim D.imi spune: "sa il construim pe cel mai complicat!" :))). Evident, le-am incercat pe toate si aproape la fiecare D. "i-a adus imbunatatiri" :).




Sper ca v-a facut placere sa "construiti" alaturi de noi! Va recomand cu mare drag acest joc care pe langa faptul ca dezvolta gandirea in spatiu contribuie la dezvoltarea creativitatii, a motricitatii fine si a intelegerii mai usoare a conceptelor geometrice!


Dacă găsiţi pe blog articole interesante, vă invit să le distribuiţi la prieteni şi să daţi like paginii de Facebook . Va multumesc si va astept cu drag ca de fiecare data!


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...